Få hjelp av vår kiropraktor!

Idrettsskader og kiropraktor

En kiropraktor er en spesialist med høy kompetanse på akutte og belastningsrelaterte idrettsskader og andre muskel- og skjelettlidelser.

En kiropraktor har:

• Kompetanse på akutte idrettsskader og belastningsskader av hele kroppen
  • Rask henvisning til undersøkelser som røntgen, MR og CT
  • Rask henvisning til ortopedisk vurdering
  • Kan sykemelde pasienter i opptil 12 uker

Behandlingstilbud:

• «Akutten» – Rask vurdering av alle akutte idrettsskader (med muligheter for videre henvisning til røntgen, MR/CT og ortoped)
  • Aktiv rehabilitering/opptrening av idrettsskader (menisk, korsbånd, osv.)
  • Behandling og treningsprogram for belastningsskader
  • Idrettsskader hos barn og ungdom relatert til vekstspurter
  • Skadeforebyggende trening og veiledning
  • Fysisk testing
  • Trykkbølgebehandling (betennelsesmerter i bl.a. fot, albue, skulder, osv.)
  • Behandlingsteknikker som leddmanipulasjon samt bløtvevsbehandling som triggerpunktbehandling og tørrnåler (akupunktur)

Aktiv Trening – Verdens beste Medisin!

Aktiv trening er en viktig del av kiropraktorens behandlingsopplegg for å lære pasienten å ta vare på egen kropp, og for å best mulig mestre og forebygge plager. Viktige målsetninger er å komme raskest mulig tilbake til idrettsbanen eller arbeidslivet, og kunne gjenoppta daglige aktiviteter. Mosjon og egentrening er generelt gunstig for de fleste pasienter med smertesyndromer og belastningslidelser, og et viktig verktøy for å unngå videre plager. Kiropraktoren gir instrukser på øvelser og kan tilpasse ut fra pasientens individuelle behov. Dette omfatter styrkeøvelser, uttøyninger, kondisjonsøvelser og avspenningsteknikker.

For pasienter med langvarig, eller tilbakevendende plager, kan rehabilitering under kyndig veiledning være et verdifullt og nødvendig supplement til manuell behandling for å oppnå tilfredsstillende behandlingsresultater og forebygge tilbakefall.